الإثنين 16 سبتمبر 2024
الايام المصرية
رئيس التحرير
رضـــا حبيشى
رئيس التحرير
رضـــا حبيشى

قلم عمرو دياب، صدمة وغضب بين محبي الهضبة بعد صفعه أحد المعجبين

قلم عمرو دياب
قلم عمرو دياب

قلم عمرو دياب، سادت حالة من الصدمة بين محبي الهضبة عبر مواقع التواصل الإجتماعي وسط موجة غضب عارمة من قيامه بصفع أحد معجبيه الذي حاول إلتقاط صورة سليفي معه أثناء حفل زفاف ابنة رجل الأعمال والمنتج محمد السعدي على ابن رجل الأعمال منصور عامر في أحد الفنادق الكبرى بالقاهرة.

قلم عمرو دياب تناقلت وسائل الإعلام ومواقع التواصل الاجتماعي مقطع فيديو يظهر فيه المطرب الشهير عمرو دياب وهو يصفع أحد المعجبين على وجهه، وذلك عندما حاول المعجب التقاط صورة "سيلفي" معه. 

أثار قلم عمرو دياب جدلاً كبيراً بين المتابعين الذين انتقدوا "الهضبة" على تصرفه، واعتبروه "سقطة جديدة" له، خاصة وأنها ليست المرة الأولى التي يواجه فيها عمرو دياب موقفاً مشابهاً.

قلم عمرو دياب

ومن بين التصريحات الغاضبة على قلم عمرو دياب عبر مواقع التواصل والتي طالبت بمحاسبته :

  • اي فنان مش بيحتـ رم جمهوره هو قليل الذوق، لايستحق المكانة اللي هو فيها، عمرو دياب له أخطاء كتيرة مرة يقول علي السواق بتاعه الحيو.. و مرة يضـ رب واحد بالقلم عشان عاوز يصور معاه
  • عمرو دياب بيضر ب واحد عايز يتصور معاه بالقلم ع وشه! هذا المغني شخصيه مش مقبولة بشهادة ناس كتير اشتغلت معاه ومش بس كده ده شخص ناقص لما واحد من معجبينك عايز يتصور معاك تقوم مديله بالقلم يبقي أنت شخص مر يض وناقص.. بيكتب نهايته بإيديه والفيديو ده  النهاية..
  • هو احنا ازاي وصلنا لكدة؟ ازاي الناس دي بتنسى نفسها وانها من غير جمهور لا يسووا شئ !..عمرو دياب لازم يتحاسب
  • مشهد مؤسف ، حزين ، مخزي ،بغض النظر عن الأسباب أو المبررات ، أو ضغط الشخص في سياق زحمة ، هل من المقبول تحت أي ظرف ، ان الناس تلطش بعض بالأقلام ؟! عيب اوي ومايصحش نجم كبير له تاريخ ، يكون دا تصرفه ! خصوصاً أنه مؤخراً بقى في أكثر من موقف مشابه ومتصور بالفيديو لنفس الفنان بيتعامل بطريقة مش ألطف حاجة مع المحيطين ! 
    لو في حد قريب منه ، المفروض يقوله ، ينبهه ، ان صورته اللي قعد سنين يبنيها ، ممكن بلقطة تتهد الصورة اللي الناس بتصنعها في سنين ممكن تروح في لحظة.
     
قلم عمرو دياب

على الجانب الآخر سعى كثير من محبي الهضبة لتبرير تصرفه  نرصد بعضها كالتالي :

  • زي ما معروف إحنا كشباب في الافراح بنبقى مقلقين من أي حركات مفاجأه خصوصا العريس و بيبقى دايما بيأمن على اغلى ما يملك من أي هجمات طائشه فاعتقد عمرو دياب لما الواد حط أيده عليه بصوره مفاجئه جسمه خد رد فعل سريع لإنه افتكره هيوجب معاه زي ما صحاب العريس لسه موجبين مع العريس..فاتصرف بسرعه و لطش الواد من أجل حماية المصلحة و هنا نقدر نسامحه و نبررله رد الفعل لإنه في حالة دفاع صريحة من ايادي الشباب المتناثرة بالفرح.

 الفنان أحمد شاكر عبداللطيف عن قلم عمرو دياب: العيب علينا احنا

وعلّق الفنان أحمد شاكر عبداللطيف على قلم عمرو دياب قائلا : "احنا للاسف اللي صنعنا أصنام من التفاهة والانانيه والسطحيين وقدمناهم إلي أول الصفوف رغم أن انتماءهم لنفسهم فقط حتي في أحلك فترات تمر علي الوطن..وتركنا مبدعين حقيقيين معجونين بحب هذا البلد إلي هامش الظل. وقلنا تعالوا نخفف جو المرحلة، فاصبحوا هما دول بس واجهه مصر.العيب علينا احنا".

 

موقع الأيام المصرية، يقدم لكم تغطية شامل ومتنوعة لكافة الأخبار والأحداث المحلية والعالمية، فى شتى المجالات، السياسية، الاقتصادية، الاجتماعية، الرياضية، الفنية، ونرصد لكم الخدمات الهامة سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر الدولار، سعر الدينار الكويتي، سعر الريال السعودي.

تم نسخ الرابط