الإثنين 16 سبتمبر 2024
الايام المصرية
رئيس التحرير
رضـــا حبيشى
رئيس التحرير
رضـــا حبيشى

حجمته وخليته يسكت، نادر شوقي يكشف كواليس أزمة أحمد رفعت

نادر شوقي
نادر شوقي

قال نادر شوقي وكيل أعمال الراحل أحمد رفعت لاعب مودرن سبورت، إنه من الجانب الطبي لم يكن هناك تقصير في التعامل مع الحالة، وكان هناك ترتيب لسفرنا إلى ليفربول، من أجل معرفة حالته الصحية.

نادر شوقي يكشف كواليس أزمة أحمد رفعت 

وأكد شوقي في تصريحات خلال تواجده في برنامج "الكورة مع فايق" الذي يقدمه الإعلامي إبراهيم فايق على قناة MBC MASR2: "أحمد رفعت متكلمش عن مشكلته لأنه، كان بيكتم في نفسه لما يحصل أزمة سواء في الملعب أو برا الملعب".

وأضاف: "وقت ما مستوي رفعت كان عالي، كان قلقان خاصة وهو في الاحتراف بسبب موقفه المجهول، عبدالظاهر السقا ولاعيبة فيوتشر كانوا في المطار كلهم، والفريق عنده مباراة مهمة في إفريقيا، راح على الإمارات وبعدها راح الترانزيت للاعيبة فيوتشر ومكانش عايز يتحرك غير لما تكون كل حاجة بشكل رسمي".

وتابع: "أحمد دياب كان سبب لإنه ادي أحمد الإذن انه يسافر، والوحدة الإماراتي فسخ عقد اللاعب بسبب تركيزه اللي كان في موضوع السفر وانه مكانش مركز مع الفريق".

وأردف: "أحمد رفعت فضل شهر في الإمارات من غير نادي وبيصرف من جيبه، بعدما تم فسخ عقده مع الوحدة الإماراتي، رابطة الأندية تجاهلت أحمد رفعت من يوم ما وقع في الملعب، وبقالي سنه ببوس الأيادي علشان  يحلوا المشكلة، لكن مفيش فايدة".

وأسطترد: "نادي الوحدة نزله نعي النهاردة لوفاته لإنهم عارفين القصة كاملة واللي حصل لأحمد رفعت، وكان نفسي رفعت يلعب 10 دقايق بس مرة تانية بعد أزمته الصحية".

وأكمل: "والدة رفعت شافته مرتين بيموت مش مرة واحدة، كانت بتكلمني وكانت بتكلم ناس وتتوسلهم علشان ينقذوا أحمد، مفيش مسئول أو أي جهة حاولت تحل مشكلة ابتعاد أحمد رفعت عن الملاعب".

وأتم: "اعتذر لأحمد رفعت اني حجمته وخليته ميتكلمش ويقول الحقيقة وقت ظهوره بعد تعبه وحسيت بالذنب من ناحيته، وانا طالع علشان محمل بالمسئولية الكبيرة تجاهه".

موقع الأيام المصرية، يقدم لكم تغطية شامل ومتنوعة لكافة الأخبار والأحداث المحلية والعالمية، في شتى المجالات، السياسية، الاقتصادية، الاجتماعية، الرياضية، الفنية، ونرصد لكم الخِدْمَات الهامة سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر الدولار، سعر الدينار الكويتي، سعر الريال السعودي.

تم نسخ الرابط