الأحد 08 سبتمبر 2024
الايام المصرية
رئيس التحرير
رضـــا حبيشى
رئيس التحرير
رضـــا حبيشى

حشاش ومستفز وبتاع نسوان..ننشر 18 بلاغ من ركاب أوبر ضد قاتل فتاة الشروق

الايام المصرية

تنفرد الأيام المصرية بنشر بلاغات ركاب أوبر للشركة ضد سائق أوبر محمود هاشم 34 سنة المتهم بالتسبب في قتل حبيبة الشماع فتاة الشروق .

لم تكن حبيبة الشماع، فتاة الشروق، الضحية الأولى لسائق أوبر المتهم بمحاولة اختطافها بل كشفت التحقيقات في القضية أن هناك 18 راكبًا تقدموا بشكاوى ضد المتهم، منها التحرش ببعض الركاب، والاعتداء على أخريات، أو إنهاء رحلة بعض الركاب بسبب مظهرهم غير اللائق وظهرت علامات على وجهه تشير إلى أنه يتعاطى المخدرات.

شتمني وقال يا زبالة 

ففي الشكوى الأولى قالت الشاكية قالي يا زبالة يا حيوانة حيث بدأ الرحلة وأنا أصلا کنت ركبت معاه، وبتصل بيه تليفونه مقفول، ولما بعتله في الشات الخاص بأوبر وبسأله هو فين، فضل يشتمني وقالي يا زبالة يا حيوانة وأنا أصلا كنت واقفة مستنياه أنا وابني، ورایحة بيه عند الدكتور لإنه تعبان جدًا، لو سمحتم أنا عاوزه حقي من الكابتن دا، ويتعاقب علشان ميحصلش كدا تاني مع عميلة غيري.

وفي الشكوى الثانية قالت الشاكية كان بيسوق بسرعة وعرضنا للخطر ومينفعش يشتغل في الشركة تاني .

وفي الشكوى الثالثة اشتكى أحد الركاب مع سائق أوبر قائلا :المتهم الطريقة بتاعة السواق لم تكن لطيفة تمامًا، وتشاجر معنا، وكان يريد التوقف في منتصف الطريق.

زعقلي وقالي انزلي يا حيوانة 

وفي الشكوى الرابعة قالت الشاكية طريقة كلامه مستفزة جدا وخوفتني جدا، لدرجة إني نهيت الرحلة ونزلت ومدفعتش فلوس، لإنه مش مريح ولا محترم وطريقة كلامه مستفزة، ومينفعش يكون كابتن نهائي، وأسلوبه كان مش محترم لدرجة إنه نزلني في وسط الشارع، وكان الوقت متأخر، عيب بجد، وبيزعقلي وقالي انزلي يا حيوانة .

في حين قالت راكبة أجنبية لشركة أوبر إن السائق ظل مشغولا بالهاتف طوال الطريق، ولم يكن في تركيزه خلال القيادة مما تسبب أكثر من مرة في عمل حادث .

ابتزني وساب العداد شغال بعد الرحلة 

وفي شكوى جديدة قال راكب أن السائق  فرض عليا رسوم إضافية وأنا دافع المبلغ المطلوب وقال أنا مدفعتش، ومرضيش ينهي الرحلة بعد ما مشي وفضل العداد يعد عليا فلوس زيادة بدون وجه حق .

واشتكى راكب أجنبي قائلا إن سائق أوبر توقف عند بنزينة ، لتزويد السيارة بالوقود ، وعند المغادرة سلك طريقا آخر، وعند الحديث معه رفع صوته بطريقة سيئة وتهجم عليا بشدة .

تم نسخ الرابط