الإثنين 16 سبتمبر 2024
الايام المصرية
رئيس التحرير
رضـــا حبيشى
رئيس التحرير
رضـــا حبيشى

"مين اللي اخترعها" أبرز تصريحات ياسمين عز عن المساكنة والصلاة

ياسمين عز
ياسمين عز

هاجمت الإعلامية ياسمين عز المخرجة إيناس الدغيدي، بعد تصريحاتها عن المساكنة قبل الزواج الرسمي، كما هاجمت الفنانة إلهام شاهين بعد تصريحاته عن الصلاة والحجاب، والتي أثارت جدلا واسعا وغضبا على السوشيال ميديا.

ونستعرض لكم في موقع الأيام المصرية، أبرز تصريحات ياسمين عز في حلقة اليوم من برنامجها كلام الناس، الذي يذاع على قناة إم بي سي مصر.

ياسمين عز تهاجم مخترعوا المساكنة

اعترضت ياسمين عز في تصريحاتها التلفزيونية في حلقة اليوم الخميس 5 سبتمبر، من برنامجها كلام الناس، المذاع على قناة إم بي سي مصر، على تصريحات المشاهير في الفترة الأخيرة.

إذ ردت على إيناس الدغيدي والتي كشفت عن أنها عاشت المساكنة لمدة 9 سنوات قبل زواجها الرسمي، قائلة: ممكن اللي بتمثل تمثل بس، واللي بتغني تغني بس، واللي بترقص ترقص بس، ممكن متقولوش رأيكم في الدين، وتحتفظي برأيك لنفسك وتقوليه قدام مرايتك، لا آراء في الدين، لا آراء في الثوابت، العقيدة والدين الإسلامي لا آراء فيهم، ولا جدال، المساكنة حرام، حرام.. حرام".

واضافت ياسمين عز: "من أنتم كي تقولوا رأيكم في الصلاة والدين، وتحللوا المساكنة من غير جواز،  من هم مخترعوا المساكنة؟، المساكنة دي يعني واحد مش عايز يتجوز واحدة، قالها تعالي يا بنت انتي هتبقي مراتي صدقته وراحت، وده التعريف المحترم مني".

ياسمين عز

كما قالت ياسمين عز: “المساكنة يعني اتنين مش متجوزين وعايشين مع بعض كده من غير جواز، المساكنة حرام، وده بقى الإهانة للمرأة فعلا، وتقليل من شأن المرأة”.

ياسمين عز تهاجم إلهام شاهين بسبب الصلاة 

كما تابعت ياسمين عز في تصريحاتها، أن الصلاة فريضة ولا يصح المساس بفريضة في الثوابت الخاصة بالعقيدة الإسلامية.

قائلة: الصلاة فريضة والحجاب فرض، رأيك في الصلاة احتفظي به لنفسك وحضرتك بتركبي رموش الجمل اللي بتركبيها".

وتابعت: الصلاة مفيهاش رأي با مدام، ولا احنا عايزين نسمع، وقت مش أقل من نص ساعة قدام المراية، في حين إن الصلاة مبتاخدش دقايق يا مدام، اللي هتدخلني الجنة تقولي متصليش، لو رأيك عكس كده متسمعناش صوتك، احنا في زمن القبض على دينه كالقابض على جمر، سيبونا نعمل حاجة لله ولآخرتنا، سيبونا نعيش الحياة مش مستحملة.

تم نسخ الرابط